Nyheter

Maritech utvider analysemuligheter for sjømatsbedrifter med lansering av nye innebygde BI-verktøy

Maritech utvider analysemuligheter for sjømatsbedrifter med lansering av nye innebygde BI-verktøy

Maritech fortsetter sin investering i områder som datautvinning og spesielt operativ intelligens, og styrker sitt tilbud for sjømatssektoren med lanseringen av et målrettet BI-produkt med forhåndsdefinert innhold, formatert og ad hoc rapportering, dashboarding, analyse, datautvinning, planlegging og selvbetjent BI/datautvinning.

Maritech, en ledende leverandør av programvareløsninger for sjømat, kunngjør i dag tilgjengeligheten av forbedrede analyseverktøy, gjennom innebygd Microsoft Power BI, beregnet for nåværende brukere av Maritech Trading. Den nye analyseplattformen samler inn data fra alle deler av Maritech Trading, inkludert finans, salg, kjøp, lager og utvalgte eksterne kilder som NASDAQs lakseindeks og andre. Pakken kommer med et sett standard, industrispesifikke rapporter og KPI-er, i tillegg til muligheten til å tilpasse og finjustere analyser og tilby unik innsikt til sjømatbedrifter for å sette markeds- og prismål og til å implementere andre tiltak for ytelsesforbedring. Janne T. Morstøl, Maritechs administrerende direktør, forklarer: 

“Våre kunder er overrasket over hvor mye data de faktisk har. Spørsmålet er, samler de inn og behandler dataene på en slik måte at de er nyttige og øyeblikkelig synlige for ledere og ansatte? Alle sjømatsbedrifter genererer store mengder data gjennom produksjon, prosessering, transport og handel. Totalt sett inneholder dataene verdifull innsikt i bedriftens drift, markeder og kunder. Men siden dataene typisk lagres i forskjellige databaser og systemer trenger man store mengder manuelt arbeid for å hente ut, analysere og rapportere dataene, noe som i praksis er en hindring mot å utnytte det fulle potensialet.”

Coast Seafood er en tidlig bruker og samarbeidspartner for løsningen. Målet med utviklingssamarbeidet har vært at Coast skal kunne bruke mindre tid på å produsere og forberede rapporter og øke driftsinnsikt, i tillegg til å forbedre evnen til beslutningstaking. “Så langt har vi sett store innsparinger i tid brukt på innsamling, analysering og rapportering av data, og fremover forventer vi å oppnå flere fordeler fra innsikt og analyser som analyseringsløsningen tilbyr,” sier Coasts finansdirektør Frode Melsether.

Maritech har opprettet et nytt Analytics-team som skal hjelpe kunder å sette opp en analyseløsning skreddersydd til sine behov. “Vi tror at når verktøy er lette å forstå og bruke, kan bedrifter bevege seg videre fra grunnleggende BI-funksjoner og bruke informasjon og data til å bli svært effektive på å få jobben gjort, uavhengig av om det er å oppdage unormale mønstre i fiskeegenskaper eller bedre forutsi detaljhandelsbehov matchet til anslått fisketilgjengelighet og prisprognoser”, sier lederen av Analytics-teamet Oddvar Husby. Maritechs nye BI-verktøy, markedsført som DGS Analytics, er en del av bedriftens skybaserte DigitalSeafood-pakke og vil først rulles ut til eksisterende Maritech Trading-kunder i Europa før det blir tilgjengelig overalt.

maritech systems as | +47 71 51 73 00 | office@maritech.no